SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!

Česká debatní společnost, z. s.

  • LANGUAGES
    • Čeština Čeština
    • English English
  • LOGIN
  • Česká debatní společnost, z. s.
    • O ČDS
    • Historie ČDS
    • Orgány a funkcionáři
    • Dokumenty
    • Metodika
      • Metodické články
      • Debatní formáty
      • Cvičení & hry
    • O debatování
    • Kluby ČDS
    • Členové
    • Nabídka práce
  • Naše aktivity
    • Verbattle
    • Heart of Europe
    • Středoškolský debatní program
    • Vysokoškolský debatní program
    • MUNA Č. 33
    • Erasmus +
      • Verbattle meets Europe
    • S angličtinou kamkoliv
    • Zahraniční projekty
      • @better
      • Have your say!
    • Olomouc Open Cup
    • Český Těšín Cup
    • Školení a tréninky
    • Knihovna
    • Komunitní centrum
    • Příměstské tábory
  • Spolupráce
    • Co nabízíme
    • Jak nás podpořit
    • Partnerské organizace
    • Podpořili nás
    • Jsme členy
  • Galerie
    • Fotogalerie
    • Videogalerie
  • Pro média
  • Podpořte nás
  • Novinky
  • Kontakt
  • Home
  • Metodika
  • Historická tradice debatování
29/03/2023

Historická tradice debatování

Historická tradice debatování

by admin / Středa, 07 Leden 2015 / Published in Metodika, Novinky, Vzdělávání

Debatování se dá vystopovat celkem nesporně k antickému Řecku, kde je symbolizováno především dvěma postavami – sofistou Protagorem, který je pravděpodobně zodpovědný za koncept dvou stran stojících proti sobě použitý jako výuková metoda, a filozofem Aristotelem. Mezi sofisty a tehdejšími věhlasnými filozofy ovšem existoval ideologický spor, který v určité konkrétní podobě přetrval celé věky až dodnes. Sofisté razili přístup, podle kterého je smyslem řečnického umění především zvítězit ve sporu, kdežto filozofové jako Aristoteles byli zastánci debaty jako nástroje přiblížení se k pravdě. Položte si schválně sami tuto otázku – je podle vás lepší lhát a zvítězit, nebo mít pravdu a prohrát?

Tím samozřejmě netvrdím, že pravda zvítězit nemůže, a moderní soutěžní debatování je ve všech svých různých formách pravděpodobně jednou velkou snahou tyto dva přístupy skloubit, naučit debatéry vyhrávat, i když se drží pravdy. Nicméně debatování je jen neutrálním nástrojem, který za vás nebude dělat žádné konkrétní volby. Jen se podívejte blíže na Aristotela – záleželo mu na pravdě, a přitom dnes víme, že se téměř ve všem, co kdy tvrdil, mýlil. Dokonce i hodnotová stanoviska, která zastával, nám dnes přijdou často nepřijatelná. Aristoteles například tvrdil, že někteří lidé se prostě narodí jako otroci a tím pádem není nic špatného na jejich zotročení.

Vědecké poznatky a společenské konvence se mění, a je to právě debata, která je jedním z hlavních nástrojů, pomocí kterých k tomu dochází. Otroctví je jedním z nejočividnějších příkladů tohoto procesu, neboť původně bylo otroctví i ve vznešené společnosti Atén považované za normální a přijatelné. Postupně směrem k novověku se po staletí debat o lidské podstatě a lidských právech otroctví stalo velmi kontroverzním tématem, aby nakonec v současnosti opět pozbylo kontroverznosti, ovšem na opačné straně myšlenkového spektra – dnes je otroctví téměř univerzálně považováno za nepřijatelné. Jsou to právě kontroverzní témata, která jsou z debatního hlediska nejzajímavější a je jen na vás, na které straně se do kterékoli velké historické debaty zapojíte.

Velké debaty nejsou jen pro velké myslitele, jsou také pro obyčejné lidi, jediné co potřebujete, je najít svůj hlas a začít ho používat. Když se dáte na debatování, stanete se aktivními účastníky této historické tradice, stejně jako všichni vaši žáci, které do debatování zapojíte. Jedna věc je číst si nebo slyšet o tom, že ve společnosti probíhají debaty o úloze člověka na globálním oteplování, o legalizaci lehkých drog, o jaderné energetice, o náboženských svobodách a o mnoha dalších významných tématech, věc zcela jiná je být součástí těchto debat. Žáci, kteří začnou debatovat, budou vědět, co se řeší, proč se to řeší, jaký na to mají názor a co ohledně toho mohou udělat. Také budou takoví žáci pravděpodobně mnohem aktivnějšími občany, protože začnou mít pocit, že se jich problémy jejich společnosti týkají a že záleží na tom, jaký na ně mají názor.

Tento článek je výňatkem ze zatím nepublikované metodologické příručky s názvem Škola debatou, jejímž autorem je Mgr. Martin Režný.

Facebook0Twitter0Google plus0
Tagged under: argumentace, DEBATA, debatování, filozofie, historie, rétorika, Vzdělávání

About admin

What you can read next

Olomoucký debatní pohár 2014 (druhý ročník)
Bratislava Schools Debating Competition 2015
3. ročník Vánoční debatiády na Gymnáziu Jiřího Wolkera v Prostějově

Archiv

  • Květen 2017
  • Listopad 2016
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Květen 2014
  • Březen 2014
  • Leden 2014

Hledání

Nejnovější příspěvky

  • Logo CMG Cup

    Pozvánka CMG Cup 2017

    Jménem České debatní společnosti, z. s. (ČDS) a...
  • LOGO ČDS

    Pozvánka Vánoční debatiáda Prostějov 2016

    Česká debatní společnost, z. s. (ČDS) a Gymnázi...
  • LOGO ČDS

    Pozvánka Olomoucký debatní pohár 2016

    Česká debatní společnost, z. s. (ČDS) a Gymnázi...
  • LOGO ČDS

    Alternativní řečnické formáty

    Pokud se vám tak docela nezamlouvá žádná z popu...
  • LOGO ČDS

    Debatní formáty – Lincoln-Douglas

    Spojené Státy mají svoji vlastní svéráznou deba...

Nedávné komentáře

    Archiv

    • Květen 2017
    • Listopad 2016
    • Leden 2015
    • Prosinec 2014
    • Říjen 2014
    • Září 2014
    • Květen 2014
    • Březen 2014
    • Leden 2014

    Kategorie

    • AKCE POŘÁDANÉ ČDS
    • BP
    • ČDS 5 × 5
    • Gymnázia
    • Konference
    • KP
    • LD
    • Metodika
    • Mezinárodní akce
    • Networking škol
    • Novinky
    • Pedagogové
    • Pozvánka
    • Přihlášky
    • Regionální akce
    • Rétorické soutěže
    • RVP
    • Síťování škol
    • SŠ
    • ŠVP
    • VŠ
    • Vzdělávání
    • WS
    • Zprávy z akcí v České republice
    • ZŠ

    Poslední příspěvky na Twitteru České debatní společnosti, z. s.

    over a year ago❤️ Happy Valentine's Day to those who are 🎉celebrating! We are opening the 📋registration for ❤️Heart of Europe Inte… https://t.co/ldOPrdbMTk
    over a year agohttps://t.co/awBdaFiHNJ
    over a year agoPřidal(a) jsem do seznamu videí @YouTube video https://t.co/ww6i0jL6Cn A calm before storm Heart of Europe 2018
    over a year agoPřidal(a) jsem do seznamu videí @YouTube video https://t.co/upjbFJmgtC Volunteers at Heart of Europe 2018
    over a year agoPřidal(a) jsem do seznamu videí @YouTube video https://t.co/pcQ7uBDyRH Bye bye Party Heart of Europe 2018
    over a year agoPřidal(a) jsem do seznamu videí @YouTube video https://t.co/XBffCDn8sd Laura Heart of Europe
    over a year agoPřidal(a) jsem do seznamu videí @YouTube video https://t.co/5sMiemoMX4 Grand Final Heart of Europe 2018
    over a year agoPřidal(a) jsem do seznamu videí @YouTube video https://t.co/GUm93Qxpge ZOO Olomouc Heart of Europe 2018
    over a year agoPřidal(a) jsem do seznamu videí @YouTube video https://t.co/YHA7bVtAI4 The Second Day Heart of Europe 2018
    over a year agoPřidal(a) jsem do seznamu videí @YouTube video https://t.co/dIVRHevwn1 Friendship Night Heart of Europe 2018
    Follow @CZDebate

    Odebírej Newsletter České debatní společnosti, z. s.

    Zapsáním emailu k odběru do našeho mail listu Vám garantujeme zasílání aktuálních informací o dění.

    Zůstaňte s námi v kontaktu

    T: 00420 601 353 165
    M:

    Česká debatní společnost, z. s.
    Gymnázium Olomouc-Hejčín
    Tomkova 314/45
    779 00 Olomouc

    Najdi nás na Google mapách

    • GET SOCIAL
    Česká debatní společnost, z. s.

    O ČDS | O debatování | Nabídka práce | Podpořte nás | Kontakt
    Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Často kladené otázky
    Copyright © 2012-2018 Česká debatní společnost, z. s.
    Created by Stepan Klos 2014

    TOP
    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.RozumímDalší informace